آینده روشن

یادداشت های زندگی

آینده روشن

یادداشت های زندگی

آینده روشن

یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های یک پژوهشگر روانشناسی

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

آخرین نظرات

پیوندها

تجربی بودن

دوشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵ ب.ظ

یکی از نقدهایی که به روان شناسی غرب وارد است، ویژگی تجربی بودن آن است.


به اعتقاد قاطبه‌ی فلاسفه‌ی مسلمان، تمدن غرب علی رغم همه پیشرفت‌هایی که داشته است، دچار انحطاط‌ هایی نیز شده است.یکی از آن انحطاط ها خارج کردن عقل، نقل و شهود از دایره‌ی علوم است. این امر آسیب‌های وحشتناک و شاید جبران‌ ناپذیری بر بدنه‌ی تمدن غرب وارد کرد.

روان‌شناسی نیز از این آسیب‌ و انحطاط در امان نماند و به همین سبب بسیاری از ویژگی‌ و قابلیت های انسان که با تجربه درک نمی‌شدند، مغفول ماندند.



نظرات  (۴)

به نمی از یمی کفایت کرده اند!!

پاسخ:
بله.
۰۷ خرداد ۹۸ ، ۰۴:۴۵ حامد احمدی
آسیب های وحشتناک دیدند. ما ندیدیم. ما ندیدیم. ما چقدر خوبیم. ما چقدر خوش بخت ایم. حتما در نهایت امر، اگر قوم برتر را انتخاب کنند من که جزو مسلمانانم، پیروزم!
این نگاه، نگاه هویتی است. غیر علمی است و غلط. غرب یعنی چه. غرب کجاست؟ دشمنی و بد خواهی برای غرب آیا جزو خنک شدن دل ملت های ضعیف و عقب افتاده، واقعا کارکرد دیگری دارد؟
می‌شود یک طرز فکر را نقد کرد. بله، طرز فکری که جهان را یک دستگاه ساده مادی تصور کند، نقص دارد. اما اینکه بگوییم آنها مردم بدبخت زندگی کننده در غرب، به این بلا دچارند و ما چقدر خوشبختیم، فقط ناشی از عقدهای هویتی است. یک آرزوی ملت های عقب افتاده. یک آرزوی مسککن.
پاسخ:
1- این مطلب، نقد معرفت شناسانه به علوم غربی است. در حقیقت ما تعریف آنها از علم را نقد کرده‌ایم و تهمت غیر علمی بودن، درست نیست. اینکه علم چیست خودش اول بحث است.

2- غرب نیز یک محدوده‌ی تمدنی نسبتا مشخص، با ویژگی‌های مشخص است. البته آن چیزی که مهم است، فرهنگ آن است نه محدوده‌ی جغرافیایی. هر کشوری که فرهنگش بر مبنای اومانیسم، لیبرالیسم و ... باشد، جزو محدوده‌ی تمدنی غرب محسوب میشود.

3- همچنین ما عقب افتاده نیستیم. برای درک بخشی از شرایط ایران، میتونید به آمار سازمان ملل مراجعه کنید.(گزارش توسعه انسانی)

** هدف این نقدها خنک شدن دل ما نیست بلکه هدف این است که اشکالات غربی‌ها را بشناسیم تا در مسیر پیشرفت، خطاهای آنها را تکرار نکنیم.
سلام ممنونم دستتون درد نکنه مطلب خوب بود موفق باشید.
پاسخ:
سلام. خواهش میکنم.
۰۷ خرداد ۹۸ ، ۲۳:۴۶ حامد احمدی
ما عقب افتاده هستیم.
هرچند مقایسه را درست نمی‌دانم.
ولی می‌دانم که ما پر از اشکالیم.
اگر قبول نداری، پس ما خیلی با هم فرق می‌کنیم.
و احتمالا جز بحث بیهوده نخواهیم داشت.
منتظرم ببینم قبول داری که ما بسیار از غرب وحشی عقب تریم یا نه.
امیدوارم قبول کنی..
پاسخ:
طبق چه آماری میگید ما عقب مانده‌ایم؟
من بدون سند حرف قبول نمیکنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">